Soutenance de TALEB MOUNIA

Thèse présentée par TALEB Mounia en vue de l’obtention du diplôme de Doctorat en sciences En Génie électrique, spécialité: Electromécanique

ThèmeSurveillance, détection et diagnostic des défaillances dans une cimenterie en utilisant L’analyse fonctionnelle

Président              L.KHOCHEMANE      Professeur                             Université de Skikda

Rapporteur           R.CHAIB                 Professeur                             Université de Constantine

Examinateur        A.BOUZAOUIT         Professeur                             Université da Skikda

Examinateur        M. BENEDIR            Professeur                            Université de  Constantine

Examinateur       A. BENRETEM          Professeur                             Université  D’Annaba

Résumé en arabe, français & anglais:

From now on, the maintenance efficiency of industrial systems is a major economic challenge for their commercial exploitation. The main difficulties and sources of inefficiency lie in the choice of the maintenance actions to be undertaken at the appropriate time, especially when the machine plays a vital role in the production process, in the case of our machine. These shortcomings can have serious consequences. In order to avoid unplanned downtime and the consequent significant economic impact, these equipment must be continuously monitored and all signs of defects checked before it is too late. Conditional maintenance is the solution, incorporated into management systems, it has proved its worth; Reduce downtime, optimize manufacturing, resources and profitability of production the case of the cement industry. For conditional maintenance to be effective, accurate and reliable measurements Experience has shown that vibration analysis is the most reliable tool that gives the deteriorating state of a rotating machine early and in the best way. It makes it possible to identify the forces as soon as they appear, before they have caused irreversible damage, it will also allow, after analysis, to deduce the origin and to estimate the risks of failure. In this sense, I carried out a study at the Elmalabiod cement plant, which adopted continuous monitoring in collaboration with a maintenance company (SME) in charge of equipment maintenance for the cement plants in the east, hoping to achieve a Optimal policy for conditional maintenance. Real measurements were analyzed by the vibratory indicator with satisfactory results. are required.

Key words:

Monitoring, Conditional maintenance, Health and safety at work , analyze vibratory.

Les machines tournantes jouent un rôle important dans une chaine technologique, c’est le cas du broyeur cru de la cimenterie d’El Malabiod. Ce travail s’inscrit dans le domaine du diagnostic de ces machines. Ces dernières composées d’organes sensibles  (moteurs, réducteurs, roulements, paliers et engrenages) soumis à des efforts mécaniques importants et à des environnements industriels difficiles. Plusieurs dégradations peuvent causer le dysfonctionnement de ces machines : mauvais engagement et désengagement de la denture, cassure de l’arbre, défaut bague interne du roulement palier.

Dans ce travail d’une part, une étude permettant d’obtenir des indications sur la perception des personnes sur l’importance et le management de la sécurité (enquête quantitative sur la sécurité et les conditions de travail) a été effectuée.

D’autre part  la surveillance du ventilateur par analyse vibratoire  a été utilisée comme indicateur de défauts, ce qui a permis de faire le diagnostic du système.

Mots clés : Sécurité, défaillance, diagnostic, analyse vibratoire.

الملخص

الآلات الدوارة تلعب دورا مهما في أي سلسلة تكنولوجية، إنها حالة طاحونة الخام لمصنع الإسمنت بالما لبيض. هذا العمل هو جزء من تشخيص هذه الآلات. تتكون هذه الأخيرة من أجزاء حساسة (محركات،علبة مسننات،محامل،محامل وتروس) تتعرض الأحمال ميكانيكية عالية وظروف صناعية قاسية.    الكثير من حالات تدهور بإمكانها أن تسبب خللا في هذه الآلات: سوء التحام للأسنان، انكسار العمود، خلل في الجلبة الداخلية للمدحرج الحامل.

قام هذا العمل من ناحية، بتنفيذ دراسة للحصول على معلومات عن تصور الأشخاص حول أهمية وإدارة السلامة (دراسة استقصائية في موضوع السلامة وظروف العمل).

من ناحية أخرى فإن مراقبة المروحية من خلال تحليل الاهتزاز اتقد تم استعماله كمؤشر للأخطاء،ما سمح بتشخيص النظام.

الكلمات المفتاحية : الأمن، عطب، تشخيص، تحليل اهتزازي